KOMPLEX KÖZLEKEDÉSI ISMERETEK
Tematika:
1. óra Közlekedési alapok.
A KRESZ fogalma. A kerékpár fogalma, kötelező és ajánlott tartozékok. A fékek működésének áttekintése. A közlekedés során a láthatóság fontossága.
2. óra A közlekedést szabályozó rendszerek.
A táblák csoportjai.
A forgalomirányító lámpák rendszere. Útkereszteződésben valamennyi járműre, illetve a kerékpáros közlekedésre kialakított lámpák. A vasúti átjárót biztosító lámpák illetve a kiegészítő, vagy teljes karú sorompók működése.
3. óra Kerékpáros táblák
- óra Közlekedési alapok.
A KRESZ fogalma.
A kerékpár fogalma, kötelező és ajánlott tartozékok. A fékek működésének áttekintése. A közlekedés során a láthatóság fontossága.
- óra A közlekedést szabályozó rendszerek.
A táblák csoportjai.
A forgalomirányító lámpák rendszere. Útkereszteződésben valamennyi járműre, illetve a kerékpáros közlekedésre kialakított lámpák. A vasúti átjárót biztosító lámpák illetve a kiegészítő, vagy teljes karú sorompók működése.
- óra Kerékpáros táblák
Elsőbbségi, tilalmi, utasítást adó, kerékpáros táblák csoportjai.
A táblák felismerése, jelentésük alkalmazása a közlekedés során.
- óra Hol szabad, hol tilos kerékpározni.
Azon utak megismerése, ahol szabad, illetve tilos kerékpárral közlekedni.
Figyelembe véve az adott utakat biztosító közúti jelző táblákat.
- óra Közlekedés útkereszteződésben.
Áthaladási szabályok. Rendőri irányítás, karjelzések, útvonal típusát szabályozó, elsőbbségi táblák az útkereszteződésben. Megkülönböztetett jelzéseit használó járművek elsőbbsége. Figyelmeztető jelzést használó járművek.
- óra Jobb-kéz szabály
Áthaladás útkereszteződésben – balra kanyarodás, közvetetett balra kanyarodás, jobbról érkező járművek elsőbbsége.
- óra Kanyarodási szabályok
Haladás főútvonalon – ráhajtás, ráfordulás, az útszakasz elhagyása. Közlekedés kijelölt gyalogos-átkelő hellyel (zebrával) ellátott útszakaszon.
- óra Gyalogos közlekedés szabályai.
Gyalogos közlekedés egyénileg, csoportosan lakott területen belül és kívül. Közlekedés tömegközlekedési járműveken.
- óra Elméleti összefoglaló.
Közlekedési helyzetek felismerése helyes és gyors megítélése. Szabályismeret, szabályok alkalmazás. Közlekedési jelző rendszerek ismerete, alkalmazása. Teszt lap kitöltése.
- óra Megépített KRESZ pályán a tanult ismeretek gyakorlati alkalmazása.
A foglalkozásokat délután 13.00 órakor kezdtük. Alkalmanként két, illetve három órát tartottam.
A foglalkozásról fotók és jelenléti ívek készültek, amelyeket a beszámolóhoz csatoltam. Az eredeti jelenléti ívek és a fotóanyagok az iskola pályázati anyagában megtalálhatóak. Az iskola vezetése maximálisan támogató volt. Olyan tantermet biztosítottak, ahol interaktív tábla volt. A tematika felépítése miatt ez szükséges volt, hogy vizuálisan lássák a tanulók a tananyagot. A kerékpár tartozékainak bemutatásához, a fékek működésének megértéséhez nagyban segített a mozgó, interaktív tananyag. A közlekedési jelzőrendszerek, táblák, jelző lámpák működéséhez, az elsőbbségi szabályok elsajátításához elengedhetetlen volt az interaktív tábla. A tanulók együttműködőek voltak. Minden foglalkozáson érdeklődően vettek részt. A rész összefoglaló feladatokat jól oldották meg, a közlekedési szituációkat jól átlátták. Véleményük szerint a program hozzájárul a gyalogos és a kerékpáros balesetmentes közlekedéshez. Megkeresésemre, a Somogy Megyei Rendőr-főkapitánysággal együttműködve biztosítottuk a közlekedési pálya építéséhez az eszközöket, a teszt lapokat, valamint a biztonságos közlekedést szolgáló ajándéktárgyakat – fény visszaverő karkötőket, kulcstartókat, matricákat. A művelődési ház udvarán felállított közlekedési pályán mutatták be a tanulók a gyakorlati ismereteiket.. A záró foglalkozáson, felkérésemre munkámat segítette nyugdíjas közlekedési rendőr, aki megyei diákversenyeken zsűritagként dolgozik évek óta.
A gyerekek nagyon élvezték a gyakorlati foglalkozást. Valamennyi résztvevő tanuló emléklapot és ajándéktárgyakat kapott.
A pályázatban kitűzött célokat a program megvalósítása során elértük:
– A közlekedésben biztonságosan és felelősségteljesen vesznek részt.
– Szabályismeretre, szabályalkalmazásra tettek szert a biztonságos közlekedésben való
részvételhez.
– A gyalogos közlekedés, a tömegközlekedés, a kerékpáros-közlekedés szabályainak
gyakorlati alkalmazását megismerték.
– A közlekedési helyzetek, szituációkat felismerik és helyesen ítélik meg.
– A közlekedési helyzetekben biztonságuk érdekében adott szituációban nem élnek elsőbbségi
jogukkal.
– A közlekedési helyzeteket helyesen és gyorsan megítélik, ismereteik segítik a közlekedési
jelzések biztonságos értelmezését.
– Elsajátították a közlekedésessel kapcsolatos helyes magatartási szokásokat és az elvárt
udvariassági szabályok alkalmazását.
– Megismerkedtek a közlekedés pozitív magatartásformáival.
– A kismotor vizsgához az iskolában hagytam segédanyagot. A programban résztvevő gyermekek jelenleg nem gondolkodnak arról, hogy segédmotor kerékpár vezetéséhez szerezzenek engedélyt, mivel életkoruk 10-12 év.